Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Informacja dla rodziców i uczniów

Informacje o sposobie i trybie pracy szkoły
w czasie realizacji kształcenia na odległość

 

Szanowni Rodzice i Uczniowie ZSAE!

 

Dnia 25.03.2020 zgodnie z Rozporządzeniem MEN 2020 (Dz.U z 2020 poz.492) rozpoczynamy prowadzenie zajęć w formie kształcenia na odległość. Nauczyciele realizują wszystkie zadania edukacyjne zgodnie z tygodniowym planem zajęć dydaktycznych. Materiały na lekcje danego dnia będą przekazywane do godziny 10.00.

Podstawowymi i obowiązkowymi środkami komunikacyjnymi są e-dziennik oraz Office 365.

Od dnia 25.03.2020 r. założone są maile dla wszystkich nauczycieli i uczniów o postaci: imię.nazwisko@zsae.gdynia.pl.

Dodatkowo każdy nauczyciel zakłada samodzielnie w aplikacji Teams zespoły dla grup, w których uczy, poprzez którą będą prowadzone zajęcia edukacyjne.

 

Nauczyciele zobowiązani są do:

  1. Dostosowania tygodniowego zakresu materiału dla poszczególnych klas uwzględniając równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia zgodnie z obowiązującym tygodniowym planem zajęć edukacyjnych w ZSAE.
  2. Uwzględniania możliwości psychofizycznych uczniów związanych z intensywnym wysiłkiem umysłowym w ciągu dnia.
  3. Łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
  4. Wzięcia pod uwagę, iż dobór narzędzi przy formie kształcenia na odległość powinien uwzględniać aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon).

 

Monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów,
w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce,
a także uzyskanych przez niego ocenach.

  1. Nauczyciel stosuje podczas kształcenia na odległość zasady zgodnie z systemem oceniania obowiązującym w ZSAE możliwe do realizacji w zdalnym nauczaniu.
  2. Wszystkie oceny nauczyciele wpisują do e-dziennika.
  3. Wychowawcy i nauczyciele monitorują postępy uczniów, tak aby niwelować zagrożenia oceną niedostateczną i nieklasyfikowanie uczniów.
  4. W przypadku braku informacji zwrotnej od ucznia, nauczyciel jest zobowiązany do ponowienia próby kontaktu z uczniem, a w kolejnym etapie przekazania informacji wychowawcy.

 

Sposób dokumentowania realizacji zajęć.

Nauczyciel zobowiązany jest do:

  1. Realizacji lekcji zgodnie z tygodniowym planem zajęć edukacyjnych (lekcje on-line w formie wideokonferencji mogą być realizowane tylko w czasie zgodnym z planem lekcji, pozostałe materiały należy przekazywać uczniom danego dnia do godziny 10.00).
  2. Wpisywania realizacji zajęć w e-dzienniku, poprzez wpisanie tematu oraz wpisanie w zakładce „praca domowa” tekstu: „Temat został zrealizowany za pomocą platformy/systemu…”.
  3. W materiałach przekazywanych uczniom należy jasno określić zakres i termin wykonania zadania.

 

Źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć:

Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane
w szczególności:

1. Z wykorzystaniem różnych materiałów proponowanych przez MEN:

  • Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej - www.epodreczniki.pl, Kuratorium Oświaty, OKE, CKE tj. instytucji podległych i kontrolowanych przez MEN
  • Programów publicznej telewizji i publicznej radiofonii.
  • Materiałów wskazanych przez nauczycieli innych niż wyżej wymienione, zgodne z podstawą programową (m.in. podręczniki zgodnie ze szkolnym zestawem podręczników).

 

2. Z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem poprzez e-dziennik, FB, pocztę elektroniczną, messenger, Office 365.

3. Przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia.

4. Przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu.

 

Konsultacje nauczyciela z uczniami/rodzicami.

Nauczyciele komunikują się z rodzicami poprzez e-dziennik na bieżąco, natomiast z uczniami wykorzystują platformę Office 365.

 

Kształcenie zawodowe

Zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego prowadzi się w zakresie:

  1. Teoretycznych przedmiotów zawodowych;
  2. Zajęć praktycznych – wyłącznie w zakresie, w jakim z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji wybranych efektów kształcenia z wykorzystaniem  metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.

Program nauczania zawodu może ulec modyfikacji w taki sposób, że część kształcenia przewidzianego do realizacji w klasach (semestrach) programowo wyższych może być zrealizowana w roku szkolnym 2019/2020 z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, jeżeli dotychczas nabyte przez uczniów wiedza i umiejętności na to pozwalają, a część kształcenia niemożliwa do realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik lub innego sposobu kształcenia może być zrealizowana w klasach (semestrach) programowo wyższych w następnych latach szkolnych.

Zespół Przedmiotów Zawodowych ustala potrzebę i zakres modyfikacji programów nauczania i przekazuje to do wicedyrektora na adres e-mail: beata.jekielek@zsae.gdynia.pl

 

Uczniowie technikum będą mieli możliwość realizacji praktyk zawodowych do 31.08.2020 r.

 

Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.

Ważne! Nauczaniem zdalnym nie jest tylko nauka w trybie on-line, czy tzw. wideo lekcje!

Uczniowie mogą przesyłać drogą elektroniczną odrobione prace domowe (w postaci skanów lub plików), a jeśli nie mają możliwości skorzystania z Internetu to również telefonicznie mogą porozumiewać się z nauczycielem.

 

Przykłady dobrego funkcjonowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z informacji otrzymanych od rodziców i uczniów:

  • Dzieci uczą się w domach, pod kierunkiem nauczycieli (np. wiadomości/ogłoszenia w dzienniku elektronicznym, poprzez e-mail, smsy) korzystając z podręczników, ćwiczeń,  kart pracy, płyt, materiałów dostępnych na platformach edukacyjnych. Dzieci wykonują zadane prace domowe i odsyłają je nauczycielom.
  • Dzieci mają czas na efektywną naukę indywidualną i na odpoczynek.
  • Realizujemy tematy oraz zadania na bieżąco i taka nauka nie różni się niczym od nauki w szkole, oprócz oczywiście tego, że uczymy się w domu. Jeśli obecna sytuacja będzie się przedłużała, nauka zdalna będzie tylko doskonalona, co pozwoli na zakończenie bez problemu obowiązkowego materiału w normalnym, ustalonym wcześniej terminie.
     

O czym powinni pamiętać:


Wychowawca klasy

w porozumieniu z rodzicami ustala możliwe formy pracy zdalnej lub w inny sposób z każdym uczniem – informacje te przekazuje wszystkim nauczycielom prowadzącym zajęcia w danej klasie.

 

Nauczyciele

  1. Organizują pracę z uczniami, informując ich o możliwym trybie pracy (formach i częstotliwości kontaktu, zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac itp., zasadach oceniania).
  2. Zakres przekazywanych treści i zadań zadawanych do wykonania nie powinien być zbyt obszerny, aby nie przerósł możliwości uczniów, co zniechęci ich do pracy i przyniesie skutki odwrotne do zamierzonych.
  3. Nie wszyscy uczniowie mogą mieć w pełni swobodny dostęp do sieci. Niektórzy muszą się dzielić komputerem czy telefonem z rodzeństwem (zwłaszcza młodszym).

Warto pamiętać, że:

logowanie, przesyłanie, generowanie postaci elektronicznej to dla uczniów dodatkowy czas poświęcony na naukę.

  1. Terminy wykonania zadań nie mogą być zbyt krótkie. Wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
  2. Zaleca się, aby instrukcje dla uczniów były proste i jasne, nieprzeładowane treściami nieistotnymi.
  3. W komunikacji należy pamiętać o zachowaniu właściwego dystansu w relacjach uczeń-nauczyciel. Prowadzona korespondencja może stanowić część dokumentacji przebiegu nauczania.

 

Uczniowie

  1. Samodzielnie (np. przez e-dziennik) lub z pomocą rodziców nawiązują kontakt z wychowawcą i nauczycielami.
  2. W zależności od wieku i stopnia samodzielności w korzystaniu z narzędzi do kontaktu zdalnego - organizują naukę własną w domu.
  3. Najlepsze efekty daje praca systematyczna!
  4. Wszelkie wątpliwości co do formy, trybu czy treści nauczania uczniowie na bieżąco zgłaszają nauczycielom (samodzielnie lub prosząc o pośrednictwo rodziców).
  5. Czasu spędzonego przy komputerze nie należy niepotrzebnie przedłużać. Przerwy, nawet krótkie są obowiązkowe!
  6. Należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie.
  7. Należy pamiętać o etykiecie językowej i kulturze w komunikacji z nauczycielami (zwroty grzecznościowe mile widziane!).


Rodzice

  1. Należy zachęcać dzieci do samodzielnej pracy.
  2. Warto być w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami: udostępnić swój numer telefonu, adres e-mailowy, korzystać bardziej regularnie z dziennika elektronicznego, sprawdzać stronę internetową szkoły.
  3. W miarę możliwości wspierać (ale nie wyręczać!) dzieci w wykonywaniu zadanych prac.

 

Anna Marlewska
Dyrektor ZSAE

 

Data dodania: 2023-06-30 12:05:44
Ilość wyświetleń: 56

Nasi Partnerzy

Orłowski Ekonomik - dobra szkoła na każde czasy

Orłowski Ekonomik - dobra szkoła na każde czasy tytul
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej