Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Informacja dla rodziców i uczniów

Informacje o sposobie i trybie pracy szkoły
w czasie realizacji kształcenia na odległość

 

Szanowni Rodzice i Uczniowie ZSAE!

 

Dnia 25.03.2020 zgodnie z Rozporządzeniem MEN 2020 (Dz.U z 2020 poz.492) rozpoczynamy prowadzenie zajęć w formie kształcenia na odległość. Nauczyciele realizują wszystkie zadania edukacyjne zgodnie z tygodniowym planem zajęć dydaktycznych. Materiały na lekcje danego dnia będą przekazywane do godziny 10.00.

Podstawowymi i obowiązkowymi środkami komunikacyjnymi są e-dziennik oraz Office 365.

Od dnia 25.03.2020 r. założone są maile dla wszystkich nauczycieli i uczniów o postaci: imię.nazwisko@zsae.gdynia.pl.

Dodatkowo każdy nauczyciel zakłada samodzielnie w aplikacji Teams zespoły dla grup, w których uczy, poprzez którą będą prowadzone zajęcia edukacyjne.

 

Nauczyciele zobowiązani są do:

  1. Dostosowania tygodniowego zakresu materiału dla poszczególnych klas uwzględniając równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia zgodnie z obowiązującym tygodniowym planem zajęć edukacyjnych w ZSAE.
  2. Uwzględniania możliwości psychofizycznych uczniów związanych z intensywnym wysiłkiem umysłowym w ciągu dnia.
  3. Łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
  4. Wzięcia pod uwagę, iż dobór narzędzi przy formie kształcenia na odległość powinien uwzględniać aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon).

 

Monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów,
w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce,
a także uzyskanych przez niego ocenach.

  1. Nauczyciel stosuje podczas kształcenia na odległość zasady zgodnie z systemem oceniania obowiązującym w ZSAE możliwe do realizacji w zdalnym nauczaniu.
  2. Wszystkie oceny nauczyciele wpisują do e-dziennika.
  3. Wychowawcy i nauczyciele monitorują postępy uczniów, tak aby niwelować zagrożenia oceną niedostateczną i nieklasyfikowanie uczniów.
  4. W przypadku braku informacji zwrotnej od ucznia, nauczyciel jest zobowiązany do ponowienia próby kontaktu z uczniem, a w kolejnym etapie przekazania informacji wychowawcy.

 

Sposób dokumentowania realizacji zajęć.

Nauczyciel zobowiązany jest do:

  1. Realizacji lekcji zgodnie z tygodniowym planem zajęć edukacyjnych (lekcje on-line w formie wideokonferencji mogą być realizowane tylko w czasie zgodnym z planem lekcji, pozostałe materiały należy przekazywać uczniom danego dnia do godziny 10.00).
  2. Wpisywania realizacji zajęć w e-dzienniku, poprzez wpisanie tematu oraz wpisanie w zakładce „praca domowa” tekstu: „Temat został zrealizowany za pomocą platformy/systemu…”.
  3. W materiałach przekazywanych uczniom należy jasno określić zakres i termin wykonania zadania.

 

Źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć:

Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane
w szczególności:

1. Z wykorzystaniem różnych materiałów proponowanych przez MEN:

  • Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej - www.epodreczniki.pl, Kuratorium Oświaty, OKE, CKE tj. instytucji podległych i kontrolowanych przez MEN
  • Programów publicznej telewizji i publicznej radiofonii.
  • Materiałów wskazanych przez nauczycieli innych niż wyżej wymienione, zgodne z podstawą programową (m.in. podręczniki zgodnie ze szkolnym zestawem podręczników).

 

2. Z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem poprzez e-dziennik, FB, pocztę elektroniczną, messenger, Office 365.

3. Przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia.

4. Przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu.

 

Konsultacje nauczyciela z uczniami/rodzicami.

Nauczyciele komunikują się z rodzicami poprzez e-dziennik na bieżąco, natomiast z uczniami wykorzystują platformę Office 365.

 

Kształcenie zawodowe

Zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego prowadzi się w zakresie:

  1. Teoretycznych przedmiotów zawodowych;
  2. Zajęć praktycznych – wyłącznie w zakresie, w jakim z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji wybranych efektów kształcenia z wykorzystaniem  metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.

Program nauczania zawodu może ulec modyfikacji w taki sposób, że część kształcenia przewidzianego do realizacji w klasach (semestrach) programowo wyższych może być zrealizowana w roku szkolnym 2019/2020 z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, jeżeli dotychczas nabyte przez uczniów wiedza i umiejętności na to pozwalają, a część kształcenia niemożliwa do realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik lub innego sposobu kształcenia może być zrealizowana w klasach (semestrach) programowo wyższych w następnych latach szkolnych.

Zespół Przedmiotów Zawodowych ustala potrzebę i zakres modyfikacji programów nauczania i przekazuje to do wicedyrektora na adres e-mail: beata.jekielek@zsae.gdynia.pl

 

Uczniowie technikum będą mieli możliwość realizacji praktyk zawodowych do 31.08.2020 r.

 

Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.

Ważne! Nauczaniem zdalnym nie jest tylko nauka w trybie on-line, czy tzw. wideo lekcje!

Uczniowie mogą przesyłać drogą elektroniczną odrobione prace domowe (w postaci skanów lub plików), a jeśli nie mają możliwości skorzystania z Internetu to również telefonicznie mogą porozumiewać się z nauczycielem.

 

Przykłady dobrego funkcjonowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z informacji otrzymanych od rodziców i uczniów:

  • Dzieci uczą się w domach, pod kierunkiem nauczycieli (np. wiadomości/ogłoszenia w dzienniku elektronicznym, poprzez e-mail, smsy) korzystając z podręczników, ćwiczeń,  kart pracy, płyt, materiałów dostępnych na platformach edukacyjnych. Dzieci wykonują zadane prace domowe i odsyłają je nauczycielom.
  • Dzieci mają czas na efektywną naukę indywidualną i na odpoczynek.
  • Realizujemy tematy oraz zadania na bieżąco i taka nauka nie różni się niczym od nauki w szkole, oprócz oczywiście tego, że uczymy się w domu. Jeśli obecna sytuacja będzie się przedłużała, nauka zdalna będzie tylko doskonalona, co pozwoli na zakończenie bez problemu obowiązkowego materiału w normalnym, ustalonym wcześniej terminie.
     

O czym powinni pamiętać:


Wychowawca klasy

w porozumieniu z rodzicami ustala możliwe formy pracy zdalnej lub w inny sposób z każdym uczniem – informacje te przekazuje wszystkim nauczycielom prowadzącym zajęcia w danej klasie.

 

Nauczyciele

  1. Organizują pracę z uczniami, informując ich o możliwym trybie pracy (formach i częstotliwości kontaktu, zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac itp., zasadach oceniania).
  2. Zakres przekazywanych treści i zadań zadawanych do wykonania nie powinien być zbyt obszerny, aby nie przerósł możliwości uczniów, co zniechęci ich do pracy i przyniesie skutki odwrotne do zamierzonych.
  3. Nie wszyscy uczniowie mogą mieć w pełni swobodny dostęp do sieci. Niektórzy muszą się dzielić komputerem czy telefonem z rodzeństwem (zwłaszcza młodszym).

Warto pamiętać, że:

logowanie, przesyłanie, generowanie postaci elektronicznej to dla uczniów dodatkowy czas poświęcony na naukę.

  1. Terminy wykonania zadań nie mogą być zbyt krótkie. Wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
  2. Zaleca się, aby instrukcje dla uczniów były proste i jasne, nieprzeładowane treściami nieistotnymi.
  3. W komunikacji należy pamiętać o zachowaniu właściwego dystansu w relacjach uczeń-nauczyciel. Prowadzona korespondencja może stanowić część dokumentacji przebiegu nauczania.

 

Uczniowie

  1. Samodzielnie (np. przez e-dziennik) lub z pomocą rodziców nawiązują kontakt z wychowawcą i nauczycielami.
  2. W zależności od wieku i stopnia samodzielności w korzystaniu z narzędzi do kontaktu zdalnego - organizują naukę własną w domu.
  3. Najlepsze efekty daje praca systematyczna!
  4. Wszelkie wątpliwości co do formy, trybu czy treści nauczania uczniowie na bieżąco zgłaszają nauczycielom (samodzielnie lub prosząc o pośrednictwo rodziców).
  5. Czasu spędzonego przy komputerze nie należy niepotrzebnie przedłużać. Przerwy, nawet krótkie są obowiązkowe!
  6. Należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie.
  7. Należy pamiętać o etykiecie językowej i kulturze w komunikacji z nauczycielami (zwroty grzecznościowe mile widziane!).


Rodzice

  1. Należy zachęcać dzieci do samodzielnej pracy.
  2. Warto być w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami: udostępnić swój numer telefonu, adres e-mailowy, korzystać bardziej regularnie z dziennika elektronicznego, sprawdzać stronę internetową szkoły.
  3. W miarę możliwości wspierać (ale nie wyręczać!) dzieci w wykonywaniu zadanych prac.

 

Anna Marlewska
Dyrektor ZSAE

 

Data dodania: 2023-06-30 12:05:44
Ilość wyświetleń: 209

Nasi Partnerzy

Orłowski Ekonomik - dobra szkoła na każde czasy

Orłowski Ekonomik - dobra szkoła na każde czasy tytul
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej